تعویض ترموکوپل بخاری
تعویض ترموکوپل بخاری

دسته بندی ها

حیاتی ترین قطعه برای تمام وسایل گازسوز، ترموکوپل می‌باشد. ترموکوپل تاثیر به‌سزایی در کاهش خطرات ناشی از گاز دارد؛ اما چگونه؟ زمانی که شعله در اثر عواملی مانند کمبود اکسیژن، وزش باد و حتی سرریز شدن غذا روی اجاق گاز خاموش شود. احتمال آتش سوزی و انفجار در اثر تجمع گاز بسیار افزایش خواهد یافت. در این گونه موارد سنسور ترموکوپل، سرد شده و بلافاصله جریان گاز قطع خواهد شد تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.

۲۰ ثانیه تا روشن شدن ترموکوپل!

ساختار کلی ترموکوپل از دو فلز غیر همجنس تشکیل شده است که در یک نقطه به یکدیگر متصل شده‌اند. زمانی که شما شعله بخاری را روشن می‌کنید، گرما به محل اتصال این دو فلز منتقل شده و مطابق قوانین فیزیک در دو سر این فلز جریان الکتریسیته تولید خواهد شد. ترموکوپل از یک طرف به پیلوت و از طرف دیگر به بویین متصل است. جریان الکتریسته تولید شده باعث می‌شود واشر لاستیکی سر بویین پایین نگه داشته شود و مسیر گاز باز شود. درنهایت منجر به روشن ماندن شعله خواهد شد. به همین دلیل است که موقع روشن کردن بخاری گازی، شمعک را باید حدودا 20 ثانیه نگه‌داریم تا ترموکوپل گرم شود. به همین دلیل به محض خاموش شدن شعله و سرد شدن ترموکوپل، مسیر گاز بسته شده و جریان گاز قطع خواهد شد.

صدای تق علامت سالم بودن ترموکوپل!

آزمایش سالم بودن ترموکوپل بسیار ساده است. البته شما با نگاه کردن به ترموکوپل متوجه می‌شوید که آیا نیاز به تعویض ترموکوپل بخاری گازی و یا تعمیر ترموکوپل بخاری گازی وجود دارد یا خیر؟! اگر محل اتصال دو فلز سوخته شده باشد، یا اتصال بین این دو فلز از هم جدا شده باشد و… احتمالا باید به‌فکر تعمیر ترموکوپل بخاری گازی تان باشید. ساده ترین روش تشخیص سالم بودن ترموکوپل این است که قسمت انتهایی ترموکوپل را به‌وسیله دو سیم رابط به یک بلندگوی کوچک وصل کنیم. سپس باید سر ترموکوپل را حدودا 30 دقیقه حرارت دهیم. در صورتی که ترموکوپل سالم باشد و جریان الکتریکی در آن وجود داشته باشد، از بلندگو صدای شبیه تق شنیده خواهد شد.

این دو علامت یعنی ترموکوپل خراب است!

۱.همانطور که می‌دانید برای روشن کردن بخاری گازی باید کلید فرمان آن را حدودا 20 ثانیه نگه‌دارید تا شعله شمعک روشن شود. احتمالا شما هم با مشکل روشن نماندن شمعک بخاری گازی نیک کالا و… بعد از رها کردن کلید فرمان بخاری گازی مواجه شده‌اید. اغلب در این گونه موارد گازرسانی قطع و شمعک خاموش می‌شود. اولین گزینه برای بررسی علت روشن نشدن بخاری گازی بعد از شمعک، خرابی ترموکوپل است. در صورت خراب بودن ترموکوپل، سیستم گاز رسانی بخاری گازی مختل خواهد شد. پس مطابق روشی که برای تشخیص سالم بودن ترموکوپل مطرح کردیم. ترموکوپل را آزمایش کنید و به تعمیر ترموکوپل بخاری گازی بپردازید. درصورت نیاز به تعویض ترموکوپل بخاری گازی در ادامه با ما همراه شوید.

۲. یکی دیگر از مشکلات متداولی که اغلب با آن مواجه می‌شویم؛ خاموش شدن خود به خود بخاری گازی است. اصلی ترین علت این مشکل به دلیل تنظیم نبودن شعله شمک بخاری گازی و گرم نشدن ترموکوپل ‌می‌باشد. برای رفع عیب این مشکل ابتدا محل قرار گرفتن ترموکوپل را چک کنید و به تنظیم ترموکوبل بخاری بپردازید. در صورتی که سر ترموکوپل به‌درستی در شعله شمعک قرار نگرفته باشد، جریان الکتریستیه تولید نخواهد شد. در نتیجه جریان گاز مسدود می‌شود. پس حتما بررسی کنید که شعله شمعک پایین تر و یا بالاتر از ترموکوپل قرار نگرفته باشد.

تعویض ترموکوپل بخاری گازی: خودمان یا تعمیرکار؟

حال که با اهمیت و کارکرد ترموکوپل بخاری گازی بطور کامل آشنا شدید. می‌دانید که چقدر عیب یابی و تعمیر ترموکوپل بخاری گازی، مهم می‌باشد. در صورتی که با تعمیر ترموکوپل بخاری گازی مشکل آن رفع نشد. بهتر است به‌فکر تعویض ترموکوپل بخاری گازی باشید. در ادامه بطور کامل روند تعویض ترموکوپل بخاری گازی را برایتان توضیح خواهیم داد.

قدم صفر: اگر برای تعمیر ترموکوپل بخاری گازی و تعویض ترموکوپل بخاری گازی آموزش های لازم را ندیده‌اید. نیازی به خواندن قدم های بعدی نیست. پیشنهاد می‌کنیم از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

مستر پکیج | مرکز تخصصی پکیج و تعمیرات لوازم خانگی در پردیس و حومه
همین حالا تماس بگیرید

قدم اول: قبل از شروع، فراموش نکنید که برای تعویض ترموکوپل بخاری گازی، شیر ورودی گاز را باید محکم ببندید.

قدم دوم: دومین قدم برای تعویض ترموکوپل بخاری گازی، باز کردن ترموکوپل است. همانطور که توضیح دادیم ترموکوپل بخاری گازی در قسمت میانی بوبین و پیلوت قرار گرفته است. کافیست برای جدا کردن آن از بویین و پیلوت، پیچ های آن را باز کرده و ترموکوپل را از جای خود خارج کنید.

قدم سوم: ترموکوپل جدید را با دقت در محل جای‌گذاری کنید. پیچ ها را محکم کنید و به هیچ عنوان فراموش نکنید که قبل از باز کردن شیر ورودی گاز، تست سالم بودن ترموکوپل را حتما انجام دهید.

اشتراک گذاری